Elektrificatie van uw bedrijfswagens zonder productiviteitsverlies
Er is een hoge druk om wagenparken te elektrificeren, omdat transport de grootste CO2-uitstoot van een bedrijf kan zijn en regelgeving hiertoe dwingt. Wij weten wat belangrijk is bij de transitie naar elektrische bedrijfswagens en delen deze ervaring graag met onze klanten!
Met de huidige trend en regelgeving over verduurzaming ontstaat er steeds meer behoefte aan het elektrificeren van wagenparken. Fossiel aangedreven wagenparken veroorzaken een grote CO2-uitstoot. Reden genoeg om daar verandering in te brengen. De druk om het wagenpark te transformeren is nog hoger voor bedrijven, waar de visie is gericht op het voorzien in duurzame producten en services of waarvan klanten een duurzame werkwijze verwachten.
Uitdagingen bij de transitie naar e-voertuigen
Het is een uitdaging voor elk wagenpark om de transitie naar e-voertuigen door te voeren zonder productiviteitsverlaging, verhoging van de kosten of verlies van klanten. Bedrijven die proberen één op één om te schakelen van fossiel aangedreven naar elektrische voertuigen, ervaren vaak problemen vanwege het netto laadvermogen en de capaciteit van elektrische voertuigen.
- Ongeveer de helft van de wagenparkbeheerders en berijders vinden het opladen nog steeds een probleem.
- Door betrokkenheid van teveel afdelingen en mensen hebben bedrijven moeite met selectie van het voertuig.
- Kleinere voertuigen met minder laadruimte beïnvloeden de productiviteit, doordat er minder onderdelen meegenomen kunnen worden.
Onderzoek toont aan dat wagenparkbeheerders en berijders enthousiast zijn over de positieve impact die een e-wagenpark op het milieu heeft. Veel wagenparkbeheerders verwachten binnen twee jaar over te stappen naar e-voertuigen. Klanten bedienen met een e-wagenpark wordt de nieuwe standaard, gecombineerd met minimaal gelijkblijvende productiviteit en kosten.
Wat heb ik nodig voor een succesvolle transitie naar e-voertuigen?
Het doel is het herinrichten van uw bedrijfsproces ter ondersteuning van uw “bedrijfsefficiency” en niet van uw “wagenpark efficiency”. Hoewel downsizing en elektrificatie van een bedrijfswagenpark lonend is voor milieu en CO2 uitstoot, zijn er een aantal serieuze uitdagingen bij het continueren van het bestaande werkproces, omdat het netto laadvermogen veelal lager wordt door het downsizen naar een kleinere elektrische bedrijfswagen. Voor gereedschap en materiaal dat makkelijk werd vervoerd in een groter voertuig, moet nu een plek in een kleiner voertuig worden gevonden.
Om het transitieproces naar elektrische bedrijfswagens te vereenvoudigen, heeft u antwoord nodig op vragen als voorraadopslag, gebruiksgemak en oplaadinfrastructuur.
- Analyseren van uw voorraad en uw werkproces – Betrek de gebruikers hierbij, analyseer de voorraad die zij nodig hebben en hun dagelijkse werkproces.
- Standaardisatie – Standaardisatie van uw wagenpark en voertuigoplossingen draagt ook bij aan een snelle transitie naar een elektrisch bedrijfswagenpark.
- Kies de juiste elektische bedrijfswagen – Bij het kiezen van het juiste e-voertuig moet het doel het continueren of het verbeteren van uw efficiëntie zijn wat betreft de productiviteit van de medewerker en het genereren van omzet. Organisaties met een succesvolle transitie naar een elektrisch wagenpark hebben één ding gemeen: zij focussen op hun kernactiviteiten, niet op het voertuig!
- Beslis hoe u de voertuigen gaat opladen – Uw keuze voor een oplaad-oplossing is afhankelijk van de plek waar de voertuigen buiten diensttijd geparkeerd worden. Enkele opties zijn thuis opladen of gecentraliseerd opladen op een depot of een publieke oplaadlocatie.
Hoe kan Sortimo u helpen?
Sortimo biedt advies bij de transitie van uw huidige wagenpark naar elektrische bedrijfswagens, in nauwe samenwerking met u en andere betrokken partijen.
We adviseren u graag op het gebied van downsizing en verhoging van productiviteit met een slimme bedrijfswageninrichting.
Onze intelligente oplossingen zijn al jaren e-voertuig gereed, waarbij niet hoeft te worden geboord in de vloer van het voertuig en met SR5, als de meest efficiënte ruimtebesparende bedrijfswageninrichting in de markt. SR5 geeft de mogelijkheid door het speciale ontwerp en opbouw om zo efficiënt mogelijk de contouren van het voertuig te volgen, waardoor er optimaal gebruik gemaakt kan worden van de laadruimte.
Sortimo International heeft al één van de grootste Europese e-voertuig wagenparken als klant met meer dan 1000 voertuigen, welke zijn omgebouwd binnen één jaar. We weten wat belangrijk is bij e-voertuigen en delen deze ervaring graag met onze klanten.
In Nederland verzorgt Sortimo de uitlevering van zo’n 200 elektrische bedrijfswagens voor Stedin. Door het werkproces van Stedin aan te passen, is er een volledig op maat ontworpen elektrische bus en bedrijfswageninrichting samengesteld. Hierdoor kunnen de monteurs van Stedin heel efficiënt en met plezier hun werk uit blijven voeren. Onze locatie in Moordrecht hebben wij beschikbaar gesteld aan de verschillende toeleveranciers om onder één dak alle werkzaamheden uit te voeren: van bestickering en rit-registratie tot navigatie en de bedrijfswageninrichting. De monteurs van Stedin kunnen bij het ophalen van de nieuwe elektrische bus deze op ons terrein overladen en de oude bus laten staan. Makkelijker kan bijna niet!
Heeft u vragen over elektrificatie en wilt u in contact komen? Onze adviseurs helpen u graag verder. U vindt alle contactgegevens op: mySortimo.nl/contact
Er zijn nog geen reacties, u kunt de spits afbijten!
Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.