Nuttige tips voor de ladingbeveiliging in de bedrijfswagen
Nuttige tips en trucs voor het professioneel vastzetten van lading in bedrijfsvoertuigen.
“Wie volgens de voorschriften wil werken, moet ook volgens de voorschriften denken.”
Veilige ladingbeveiliging – niet te onderschatten!
Wetten en voorschriften hebben voor veel mensen vaak een nare bijsmaak. Maar als het om ladingbeveiliging gaat zijn de wettelijke bepalingen niet alleen maar nice to have! Wat veelal als lastige verplichting wordt beschouwd, kan snel in een levensreddende maatregel in het verkeer veranderen, want niet of onvoldoende beveiligde ladingen in de bedrijfswagen vormen een groot gevaar voor de inzittenden en andere verkeersdeelnemers.
Om deze reden is ladingbeveiliging een belangrijk onderwerp waar niet vaak genoeg goed over nagedacht kan worden!
Ondanks de wettelijke richtlijnen blijkt uit onderzoek dat het thema ladingbeveiliging veelal nog steeds wordt onderschat. Zo wijst Duits onderzoek uit dat de lading in 70 procent van de gevallen niet of onvoldoende is beveiligd.
Maar waarom is dat?
Onwetendheid vrijwaart niet tegen straf, want: wie niet beveiligt, is aansprakelijk!
“Zware ladingen zijn al door het eigen gewicht voldoende beveiligd.”
Deze veronderstelling is gewoonweg onjuist! De wetgever eist dat elke lading in de bedrijfswagen in principe zodanig beveiligd moet zijn dat deze in normale rijsituaties (hiertoe behoren ook een noodstop en uitwijkmanoeuvres) niet kan (om)vallen of verschuiven.
Welke rampzalige gevolgen kleinere, niet-beveiligde voorwerpen in het voertuig kunnen hebben, illustreert het volgende voorbeeld:
Een 300 g zware mobiele telefoon vliegt bij een botssnelheid van 50 km/h met een kracht van meer dan 29 kg door het voertuig. De gsm ontwikkelt dus krachten die ongeveer 100 keer groter zijn dan het eigen gewicht.
(Bron: https://www.bussgeldkatalog.org/ladungssicherung/)
Waarom zijn er ondanks de enorme ongevalrisico’s door niet-beveiligde ladingen nog steeds talloze bedrijfswagens op de weg die niet adequaat beveiligd zijn?
Hier zijn meerdere redenen voor: Naast onwetendheid over de regelgeving voor het veilig vast zetten van ladingen, spelen ook tijd en kosten een belangrijke rol.
Een integrale ladingbeveiliging behoort doorgaans niet tot de basisuitrusting van een bedrijfswagen. De eigenaar of berijder moet hem dus zelf monteren. Producenten van bedrijfswagens bieden weliswaar standaardoplossingen, maar deze volstaan slechts tot op zekere hoogte. Voor een volledige belading, zoals dit voor de meeste bedrijfswagens zal gelden, is een uitgebreide ladingbeveiliging nodig en die kost tijd en geld.
En toch: juist op het gebied van de ladingbeveiliging mogen kosten noch moeite worden bespaard!
Wie is verantwoordelijk voor de beveiliging van de lading in het voertuig?
“Alleen de bestuurder is verantwoordelijk.”
Ja en nee!
Wie in zijn bedrijfswagen lading vervoert, is ook verantwoordelijk voor het veilig vastzetten van de lading.
Maar:
volgens de wetgever zijn alle betrokken personen verplicht om een adequate en veilige ladingbeveiliging in de bedrijfswagen te garanderen. Zo zijn naast de bestuurder ook de eigenaar en de wagenparkbeheerder verantwoordelijk voor beveiliging van de te vervoeren goederen tegen verschuiven, (om)vallen of heen en weer rollen.
Hieruit komen verplichtingen voort voor de bestuurder, eigenaar en wagenparkbeheerder, die wij in een controlelijst hebben samengevat:
- perfecte staat van alle beveiligingsmiddelen
- bestuurder is geschikt en geschoold
- voertuig is geschikt voor het vervoer van de goederen:
- er moet rekening worden gehouden met het toelaatbare totaalgewicht
- voertuig wordt bij het transport van gassen voldoende geventileerd (vloer- en dakventilatie)
- bezemschoon laadoppervlak
- sjormogelijkheden zijn voor de beveiliging van de lading geschikt en beschikken over een voldoende grote belastbaarheid
- lading is beveiligd tegen glijden en kantelen
- belading belemmert rijstabiliteit niet (er wordt rekening gehouden met de zwaartepunten van het voertuig en de lading, alsook het toelaatbare totaalgewicht van het voertuig)
- beveiliging van de lading wordt na een noodstop of bijzondere belastingen gecontroleerd
Er is dus basiskennis over natuurkundige principes noodzakelijk, want door een belading verandert niet alleen het kantelgedrag in bochten, maar ook de remweg wordt hierdoor duidelijk langer. Bovendien moet rekening worden gehouden met de toegestane maximummassa en de toegestane aslasten van het voertuig.
Hier volgen enkele grondbeginselen over fysische krachten tijdens het rijden
De grafiek toont welke uiteenlopende krachten tijdens de rit op de transportgoederen inwerken en door de ladingbeveiliging moeten worden gecompenseerd:
- FG = gewichtskracht van de lading (een lading met een massa m = 100 kg komt ongeveer overeen met een gewichtskracht van FG = 100 daN)
- Versnellen = 0,5 x FG in achterwaartse op de lading
- Remmen = 0,8 x FG in voorwaartse op de lading
- Bochten rijden = 0,5 x FG in zijwaartse richtingen op de lading
Berekening van de beveiligingskrachten (= FS: tegen deze kracht moet de lading worden beveiligd)
Berekening van de beveiligingskrachten
Traagheidskracht [daN] = FG x C
μ Wrijvingskracht [daN] = FG x μ
Beveiligingskracht FS [daN] = traagheidskracht – wrijvingskracht
De beveiligingskracht moet tijdens het rijden door ladingbeveiligingsmiddelen worden opgenomen.
Voorbeeld: Een lading van 100 kg moet worden beveiligd. Volgens de tabel werd berekend: μ = 0,3. De beveiligingskracht naar voren moet worden berekend, deze moet in rijrichting door de ladingbeveiliging worden opgenomen:
- Traagheidskracht = FG x c = 100 daN x 0,8 = 80 daN
- Wrijvingskracht = FG x μ = 100 daN x 0,3 = 30 daN
FS = traagheidskracht – wrijvingskracht = 80 daN – 30 daN = 50 daN
Hoe doe je het nu eigenlijk goed?
Professionele ladingbeveiliging – zo werkt het
Voor een adequate en veilige ladingbeveiliging in de bedrijfswagen is er keus uit twee soorten professionele ladingbeveiliging:
Krachtsluitende ladingbeveiliging
De krachtsluitende ladingbeveiliging, ook wel “neersjorren” genoemd, wordt met sjormiddelen gerealiseerd die de lading op het laadoppervlak drukken (bijv. via een riem met ratelspanslot) en zodoende de wrijving verhogen. Hierbij dienen minimaal twee spanbanden over de lading te worden gespannen.
Om een hogere contactkracht te realiseren, moet de sjorhoek α indien mogelijk 90° bedragen. Bij dit type ladingbeveiliging draagt de contactkracht echter alleen bij aan de verhoging van de wrijfkracht tussen lading en laadoppervlak. Wij raden daarom aan om eerder te kiezen voor de vormsluitende ladingbeveiliging.
Vormsluitende ladingbeveiliging: een goede aansluiting is beter dan krachtswerking!
Bij een vormsluitende ladingbeveiliging wordt de lading zo goed mogelijk zonder vrije ruimten, dus tegen de voor-, achter- of zijwand in het voertuig geplaatst. Wanneer dit niet mogelijk is, moet de lading door hulpmiddelen of sjormiddelen aanvullend worden geblokkeerd en hierdoor worden beveiligd.
Als hulpmiddelen kunnen hierbij spanstangen, blokkeerstangen, vierkante houders of ladingbeveiligingsnetten worden gebruikt. Met sjormiddelen kan ofwel via het beschreven neersjorren of via vormsluitende sjormethoden, ook wel “direct sjorren” genoemd, de lading aanvullend worden beveiligd. De lading wordt hierbij rechtstreeks door de sjormiddelen vastgehouden, niet alleen door de wrijving. Daarom heeft direct sjorren de voorkeur boven neersjorren.
Het vormsluitende direct sjorren kan zeer eenvoudig, snel en betrouwbaar met een goedgekeurd ladingbeveiligingsnet worden gerealiseerd. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de lading via spanrails aan de zijwand of tussenwand vormsluitend te beveiligen.
Een zeer effectieve vormsluitende sjormethode is de koplashing dat veelal bij zeer zware ladingen wordt ingezet. In dit geval wordt in principe een combinatie van meerdere ladingbeveiligingsmiddelen aangeraden. De keuze van ladingbeveiligingsmiddelen en een geschikte sjormethode is altijd afhankelijk van het type lading.
Een scheidingswand in een bedrijfswagen is niet geschikt om rondvliegende lading op te vangen!
Scheidingswanden volgens DIN ISO 27965 zijn bestand tegen drukbelastingen tot een belasting van 0,5 – laadvermogen en kunnen dienen als een onderdeel voor ladingbeveiliging. Hoewel een scheidingswand in een bedrijfswagen een belangrijke basis vormt, biedt deze op zichzelf onvoldoende bescherming tegen niet bevestigde lading.
Niet vastgezette voorwerpen worden bij een botsing gevaarlijke projectielen en kunnen bij hogere snelheden vaak niet door een scheidingswand worden tegengehouden of onderschept. Extra ladingbeveiliging door middel van sjorbanden of iets dergelijks is daarom onontbeerlijk.
Voorbeelden van een ongeval bij 50 km/u zonder ladingbeveiligingssysteem: Bij een botsing met 50 km/u treden vertragingswaarden op van ongeveer 20-27 g.
- Schroevendraaier 200 g -> 4 kg
- Gereedschapskist 30 kg -> 600 kg
Voordelen van een professionele ladingbeveiliging
Los van alle wettelijke voorschriften, biedt professionele ladingbeveiliging ook duidelijke voordelen tijdens het dagelijkse werk:
Bespaart kosten
Een adequaat beveiligde lading betekent niet alleen bescherming voor de inzittenden, maar ook de transportgoederen zelf worden ontzien en beschermd. Schadekosten die ontstaan door beschadigd materiaal op grond van een gebrekkige beveiliging, worden zo tot een minimum beperkt.
Bespaart tijd
Een professionele ladingbeveiliging geeft de bestuurder niet alleen een veilig gevoel. Ook bespaart hij hierdoor ongeveer 20 procent tijd die hij voorheen aan een gecompliceerde beveiliging van de goederen moest besteden. Dat kan per dag oplopen tot wel 1,5 uur.
En dat is nog niet alles: ook het aantal ongevallen daalt!
En dat zorgt weer voor lagere verzekeringspremies en een verlaging van ongevalsgerelateerde uitvalstijden. Een professionele ladingbeveiliging zorgt dus voor een verlaging van werkuren, bedrijfsongevallen, kosten en draagt tegelijkertijd bij aan een hogere rendabiliteit van het bedrijf. Wagenparkbeheerders en eigenaren zijn erbij gebaat hun medewerkers het belang van verantwoordelijk handelen onder de aandacht te brengen en hierdoor de wegen op de lange termijn veiliger te maken.
Er zijn nog geen reacties, u kunt de spits afbijten!
Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.