8-nov-2020

Directeur Sortimo Ruud de Hoop: ‘Het gaat niet alleen om nóg lichtere kastjes’

Bedrijfswageninrichter Sortimo uit Moordrecht introduceerde begin dit jaar haar vijfde generatie inrichtingen: SR5. Daarna brak Covid-19 uit. Toch is men op het hoofdkantoor positief. “Corona creëert ook kansen. En ook verdere ontwikkelingen, zoals steeds meer elektrische voertuigen, zullen de professional onze kant opduwen.”

“De markt is momenteel met ruim een kwart gekrompen, dat is ongekend”, vertellen directeuren Ruud de Hoop en Lars Hendrikx. “Maar ook voor de Corona-uitbraak zagen wij de verkoop van nieuwe lichte bedrijfswagens al afvlakken door de stikstof- en PFAS perikelen. Daarbij komt nog de niet aflatende stroom berichten over alle elektrische voertuigen die er gaan komen. Dat maakt dat veel ondernemers besloten hebben een jaartje door te rijden.”

Naar voren
Daarom zien De Hoop en Hendrikx nu juist kansen door de Covid-19 malaise. “Dit is tijdelijk, er komt een inhaalvraag. Dat kan positief voor ons zijn. Want veel bedrijven hadden allang eens goed naar de organisatie van hun werk in combinatie met hun mobiliteit moeten kijken. Dat weten ze ook. Wij kunnen in dat organisatorische deel een doorslaggevende rol spelen. Maar als wij dat tot nu toe vertelden, kregen wij heel vaak als antwoord: ‘Druk, druk, druk, nu even niet’. Door Corona is enerzijds de urgentie om alle werkprocessen opnieuw onder de loep te nemen gestegen, en anderzijds hebben bedrijven daar nu tijd voor. En als ze dan toch bezig zijn, gebruiken veel ondernemers dit reflectieproces ook meteen om wat verder naar voren te kijken.”
Want er gaat veel veranderen. “Steden worden nu echt snel minder toegankelijk voor fossiel aangedreven voertuigen. Dat betekent dat ondernemers die daar hun werk hebben, echt moeten gaan kijken hoe ze straks hun mobiliteit organiseren. Elektrificering lijkt het sleutelwoord om straks nog de stad in te kunnen. Dan gaat gewicht nóg meer een rol spelen, nu ook in verband met de actieradius. Maar wellicht gaat een bedrijf helemaal niet meer met losse bestelwagens de stad in en zorgt het voor een hub en elektrisch ondersteunde transportfietsen. Daar spelen wij op in met onze Cargobike, maar meer nog met onze nieuwe sContainer als afsluitbare tijdelijke opslag op een werklocatie. De containers zijn vrij in te richten en te verplaatsen met een palletwagen, heftruck of kraan. De sContainer kan overal staan waar nodig. Je kunt hem bijvullen of met alles er in laten brengen. Als al je spullen al op het werk liggen, hoef je niet meer met je eigen bestelauto die binnenstad in. Dan kun je wellicht negen man in één busje laten rijden”, vertelt Ruud de Hoop over het nieuwste lid van de Sortimo-familie.

Bord spaghetti
Los daarvan kan bijna overal met name het voorraadbeheer vaak veel efficiënter, vinden de directeuren. “Wij zien nog veel bestelwagens met houten stellingen langs de wanden. Afgeladen met van alles en nog wat, maar met de organisatiestructuur van een bord spaghetti. Als een monteur wil controleren of hij wel genoeg haakse knelkoppelingetjes 15 bij zich heeft, moet hij over alle uitrusting naar voren tijgeren om dat te bekijken. Dus wat doet hij? Hij gooit er voor de zekerheid nog maar een doosje extra in. Gevolg: zijn bus rijdt continu met 100-150 kg te veel rond. Dat kost niet alleen brandstof. Extra voorraad verhoogt de faalkosten en is dood kapitaal. Om nog maar te zwijgen van alle extra tijd vanwege het zoeken.”

Racefiets
Natuurlijk preken De Hoop en Hendrikx voor eigen parochie als ze zeggen dat de monteur met een Sortimo-bedrijfwageninrichting veel sneller, efficiënter, makkelijker en veiliger werkt. Maar ze hebben een punt. “Naast gewicht wijzen wij ook op het belang van je organisatiegraad. De winst zit er veel meer in dat je precies weet wat je aan boord hebt. En dus geen extra doosje knelkoppelingetjes uit het magazijn hoeft te halen. Dat telt meer dan een mogelijke gewichtsbesparing bij ons nieuwste systeem”, vertelt De Hoop. “Ik vergelijk het altijd met zo’n amateur racefietser. Die koopt voor de hoofdprijs een superlichte fiets met een kevlar frame en uitgeboorde boutjes. Elke gram telt toch? En vervolgens gaat hij daar met zó’n buik op fietsen”, wijst hij. “Dan denk ik ‘had één biertje minder gedronken, dan had je vijf keer zoveel gewicht bespaard!’ Zo is het ook met onze systemen: het meeste gewicht zit in wat je meeneemt en minder in wat die stelling weegt.”

Hout is fout
“Natuurlijk gaat gewicht de komende jaren meer tellen”, voorspelt Ruud. “Hoe zwaarder een elektrisch voertuig is, des te minder actieradius het heeft. Dat is nu ook al zo, alleen kun je sneller tanken dan bijladen. Daarnaast zal ook veiligheid steeds belangrijker worden. Waar een goed gebouwde houten inrichting best goed georganiseerd kan zijn, valt die daar door de mand. Bij veiligheid kun je maar één ding zeggen: hout is fout! Bedrijven moeten verplicht voor een veilige arbeidsplek zorgen. Daar kan ik kort in zijn. Je kunt het nog zo mooi intimmeren, vastzetten met beugels, schroeven en lijm: bij een echte klap scheurt het af en komt het door de voorruit. Dan lijkt die scheidingswand wel van papier. Bekijk de filmpjes op YouTube maar.”

Strategisch inrichten
Dat een bedrijfswageninrichting alles met de totale organisatie van het bedrijf te maken heeft, staat voor Sortimo als een paal boven water. Hendrikx: “Je inrichting verraadt je werkwijze en hoe je daarover denkt. Zo is onze nieuwe SR5-serie ontwikkeld met de Japanse 5S-methode in het achterhoofd. Dat is een lean managementfilosofie die gebruikt wordt om werkruimten beter te organiseren. Door systematisch alle spullen in een ruimte een vaste plek te geven en de werkplek schoon te houden, kunnen mensen gemakkelijker werken zonder tijd te verspillen. Daarnaast is SR5 de eerste bedrijfswageninrichting die écht duurzaam toekomstbestendig is. Tot nu toe was de klacht van veel ondernemers dat ze vanwege een modelwisseling hun waardevolle investering niet in de volgende auto konden meenemen. De centraal geplaatste staanders van SR5 rekenen daarmee af omdat het nu mogelijk wordt elke kromming in de zijwand te volgen. Dus ook die van een volgende auto.”

Digitaal platform
​​​​​​​Covid-19 drijft ondernemers het internet op, en dat zien ze in Moordrecht. “Wij zijn de enigen met een digitaal platform waarop een ondernemer zijn inrichting thuis kan samenstellen. Daar zien wij veel meer activiteit. Daarna komen die mensen met hun wensenlijst naar ons toe. Dan toetsen wij zijn keuzes aan zijn arbeidsproces. Vaak kunnen wij zowel de keuze als zijn manier van werken optimaliseren. Het liefst zouden wij alleen daarom al met elke monteur of zzp’er om tafel willen zitten”, legt Hendrikx uit. “Daar zit een deel van onze service: wij nemen de klant mee in onze wereld, en tonen hem als het ware een steeds hogere organisatiegraad, waardoor hij minder voorraad hoeft te houden, minder gewicht meesleept, precies weet wat er aan boord is en waar dat ligt. Dat is belangrijker dan dat een kastje weer een fractie lichter is.”

Persbericht gepubliceerd in: Bestelauto Magazine nr. 2, 2020 - https://www.bestelauto.nl/ezine-edities/bestelauto-nr-2-2020/
Tekst: Bert Roozendaal
Foto’s: Roozworks, Sortimo