Fill out my online form.

Uw bedrijfswagen helemaal op orde

In vijf stappen naar een perfect georganiseerde laadruimte: WIj laten u zien hoe u in slechts vijf stappen komt tot een perfect georganiseerde laadruimte en u hierdoor niet meer lang hoeft te zoeken naar het juiste gereedschap. Ook voorkomt u beschadiging aan uw gereedschap en materialen, doordat u deze zorgvuldig en veilig opbergt.

Wie kent het niet: Nog net even de laatste schroef aangedraaid, de schroevendraaier in de eerste de beste lade gegooid en op naar de volgende klant. Eenmaal aangekomen, rijst de vraag: Waar heb ik mijn schroevendaaier gelaten?!

Dat is helemaal niet nodig! In dit artikel laten we u zien hoe u in slechts vijf stappen komt tot een perfect georganiseerde laadruimte en u hierdoor niet meer lang hoeft te zoeken naar het juiste gereedschap. Ook voorkomt u beschadiging aan uw gereedschap en materialen, doordat u deze zorgvuldig en veilig opbergt.

De basis werd gelegd in Japan

Het geheim van een perfect georganiseerde werkplek in de bedrijfswagen, in de productie of op kantoor, is ontstaan uit een eenvoudige methode waarvan de basis al in het begin van de 20e eeuw in Japan werd gelegd. Het bedrijf Toyota, dat in de jaren dertig worstelde met enerzijds schaarste aan grondstoffen en anderzijds met het Amerikaans isolatiebeleid in de automobielindustrie, ontwikkelde een concept, waarbij afval moest worden vermeden en bedrijfsprocessen en procedures moesten worden geoptimaliseerd.

Hieruit is de 5S-methode ontstaan, die tegenwoordig een vaste plek inneemt in moderne industriële ondernemingen en duidelijk gedefinieerde maatregelen voorschrijft voor het implementeren van deze werkwijze.

Doel van de 5S-methode:

De 5S-methode is een systematische benadering om de optimale eigen werkplek en werkomgeving te creëren, zodat men zich volledig kan richten op de waardetoevoegende activiteiten.

Dat betekent in gewone taal:
De 5S-methode is erop gericht om uw eigen werkplek, in dit geval de laadruimte van de bedrijfswagen, netjes en opgeruimd te houden, zodat u zich volledig op uw werk kunt concentreren!

Van Toyota naar de laadruimte

Zo kan de uit Japan stammende 5S-methode vaklui en servicemonteurs helpen bij het duidelijk, goed gestructureerd, schoon en veilig organiseren van de dagelijkse mobiele werkplaats: de laadruimte van uw bedrijfswagen.

De vijf “S”-en staan voor

  • Sorteren
  • Systematiseren
  • Schoonmaken
  • Standaardiseren
  • Standhouden of systematiseren

De implementatie van deze vijf maatregelen maakt een einde aan chaos en maakt van de mobiele werkplaats een perfect georganiseerde werkplek. U bent dus niet alleen veel productiever in uw dagelijkse werk, ook uw klanten zullen absoluut onder de indruk zijn!

Het kaf van het koren scheiden – SORTEREN

Sorteer alles en doe weg wat u niet nodig heeft!

Anders dan in een werkplaats is er in de laadruimte van een bedrijfswagen doorgaans een beperkte opslag en ruimte ter beschikking. Om deze optimaal te gebruiken, is de eerste stap van de 5S-methode het SORTEREN van gereedschap en materialen in het voertuig.

Dit geeft u niet alleen een optimaal overzicht in de laadruimte, maar helpt u ook om ongebruikte of dubbele materialen en gereedschappen te identificeren en deze weg te doen.

Wat levert u het regelmatig sorteren op:

  • optimaal overzicht in de laadruimte
  • meer opslagmogelijkheden voor daadwerkelijk benodigd materiaal en gereedschap
  • minder tijd kwijt aan het zoeken naar het juiste gereedschap

Een ander effect: minder onnodig getransporteerd gewicht heeft natuurlijk een positieve effect op het brandstofverbruik. 😉

Geen chaos meer, dankzij het doordachte SYSTEMATISEREN

Kost lang zoeken in uw wagen u veel tijd en werkt het op uw zenuwen? Dat is helemaal niet nodig! Schep orde in de chaos en breng uw waardevolle werktijd beter door waar het echt nodig is – namelijk bij de klant!

Met het SYSTEMATISEREN in de 5S-methode denkt u na over de rangschikking van het gereedschap dat u dagelijks nodig heeft. “Binnen handbereik” is hierbij de tip!

Welke gereedschappen, machines en materialen heeft u regelmatig nodig en welke zelden? Deel uw laadruimte op een ergonomisch verantwoorde manier in en gebruik deze analyse om elk gereedschap, elke machine en alle materialen een vaste plek in de wagen te geven:

Wat u vaak nodig heeft, plaatst u in de buurt van de deur van de wagen, waarmee u in het beste geval vermijdt de wagen te moeten binnen stappen. Daarbij kunnen minder vaak benodigde materialen verder naar achteren in het voertuig geplaatst worden.

Het gebruik van gereedschapskoffers maakt het systematiseren van de laadruimte makkelijker, omdat elk gereedschap een eigen plaats heeft en ook netjes en veilig getransporteerd wordt.

Wat u vandaag al kan doen…: SCHOONMAKEN

Laten we eerlijk zijn: U voelt zich thuis toch ook het prettigste, wanneer alles schoon en opgeruimd is. Want wie leeft er nu graag in rommel en wanorde?

Net als thuis is dit ook zo in de laadruimte van de bedrijfswagen. Echter, wordt het hier tijdens de werkweek sneller vuil dan tussen de vier muren thuis. Hoe langer het schoonmaken wordt uitgesteld, hoe tijdrovender en arbeidsintensiever het wordt.

Om deze reden staat het derde punt in de 5S-methode voor SCHOONMAKEN.

Afgezien van het feit dat het risico op ongevallen in een schone en opgeruimde wagen afneemt en dus de veiligheid op het werk vergroot, is het ook het beste uithangbord voor uw klanten. Orde en netheid in de laadruimte getuigen van nauwkeurigheid en een professionele, grondige wijze van aanpakken.

Uw collega’s gaan ook vanzelf voorzichtiger met de materialen om, als netheid een algemene regel is.

Nog een voordeel:  Door regelmatig de werkplek schoon te maken en op te ruimen, komt u ontbrekende of beschadigde gereedschappen en materialen al snel tegen.

Kleine tip: Maak een foto van de laadruimte zoals deze er volgens u uit zou moeten zien. Hang deze foto voor elke collega zichtbaar op. Stel een vaste datum aan het einde van de maand in, wanneer de bedrijfswagen moet worden opgeruimd en schoongemaakt. Uiteindelijk moet de laadruimte er altijd uitzien zoals op de foto. Zo hebben ook uw collega’s een beeld voor ogen in welke staat de wagen er aan het einde van de maand weer uit moet zien.

Door te STANDAARDISEREN wordt uw werkwijze duurzamer

Stel een standaard vast voor de laadruimte van uw bedrijfswagens!

De basis heeft u gelegd met de eerste drie “S” regels, nu gaat het erom, deze gecreëerde orde ook permanent te handhaven door te STANDAARDISEREN. Maak gemeenschappelijke regels en positieve verbeteringen zichtbaar op de werkplek! Alle collega’s kennen deze standaard en houden zich eraan. 

Twee voorbeelden van het visualiseren van nieuwe specificaties in de wagen:

Naast het positieve effect van een betere structuur en overzicht in de laadruimte, biedt het gebruik van kleurcodes u ook een optimaal overzicht over de inhoud van uw koffers, BOXXen en laden. Bovendien zijn de accessoires gemakkelijk te vinden.

U bepaalt zelf hoe u uw laadruimte wilt structureren en systematiseren:

  • naar type inhoud, zoals gereedschappen of materialen
  • per voertuig of medewerker, bijvoorbeeld rood = medewerker A, groen = medewerker B
  • of volgens uw eigen individuele systeem

Zo kan met bijvoorbeeld labels de vastgelegde structuur in de laadruimte voor iedereen duidelijk en goed overzichtelijk worden vastgelegd.

Om de laadruimte te standaardiseren, is het ook raadzaam om bij de aanschaf van de inventaris te kiezen voor een uniform koffer- en BOXXen systeem. Dit geeft u de zekerheid dat alles bij elkaar past en individueel met elkaar kan worden gecombineerd.

Het gebruik maken van standaarden ondersteunt alle collega’s actief bij het schoon, gesorteerd en goed georganiseerd houden van het voertuig. Uw collega’s moeten de voordelen van een perfect georganiseerde laadruimte kunnen begrijpen, waardoor het een positief effect heeft op hun dagelijkse werkroutine. Maak duidelijk dat afwijkingen onmiddellijk zichtbaar zijn.

Last but not least: STANDHOUDEN!

Heeft u de eerste vier “S” regels stevig geïntegreerd in uw dagelijkse werk? Prachtig, want nu, door de consequente toepassing van de vorige punten, is de laadruimte van uw mobiele werkplaats optimaal georganiseerd. Hiervoor moeten de nieuwe regels door alle collega’s eigen worden gemaakt en consequent worden nageleefd. De voordelen van de 5S-methode zullen zeer snel een positief effect hebben op de gehele werkroutine.

Om de ideale bedrijfswageninrichting niet alleen permanent bij te houden maar ook te blijven optimaliseren is een zekere mate van STANDHOUDEN vereist. Vanwege de continu veranderende eisen in het dagelijkse werk, moeten de vastgelegde standaarden voortdurend worden geëvalueerd en verbeterd. Moedig uw collega’s aan om regelmatig feedback te geven en met ideeën of suggesties voor verbetering te komen.

Heeft u nog tips of opmerkingen voor een perfecte organisatie in de bedrijfswagen? Laat dan hier een opmerking achter. 🙂

Reactie schrijven

Vul a.u.b. het verplichte veld in.
Vul a.u.b. het verplichte veld in.
Vul a.u.b. het verplichte veld in.

* gemarkeerde velden zijn verplicht.

Vul a.u.b. het verplichte veld in.

0 reacties

  • Er zijn nog geen reacties, u kunt de spits afbijten!
    Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.